قواعد الاشتقاق في اللغة الانجليزية (Derivation)
1- مواقع الاسم (Noun) في الجملة :
عادة ما يكون الاسم منتهي بأحد المقاطع التالية التي تميزه عن الفعل والصفة والظرف:( tion , ness , ment , ure , dom , ism , ance ,ence ,ity , age , sion , ship, ian , cy , hood , ing , logy , er , or ,(verb + y))
ومن الأمثلة على ذلك :-
(education , sadness , development , adventure , freedom , realism , importance , difference , necessity , ……………)
1- في بداية الجملة كفاعل للجملة (subject ) ويكون تركيب الجملة كالتالي :-
e.g. Investment is very profitable .2- بعد الفعل كمفعول به للجملة (object ) ويكون تركيب الجملة كالتالي :-
e.g. They want information about the factory .
3- بعد محددات الكمية ( quantifiers ) ومحددات الكمية هي التالية :-
(a few, few, a little, little, some, any , all, many, much, a lot of, plenty of, no, several).
(quantifier + noun)
e.g. There are many organisations in this country .
4- بعد أسماء الإشارة ( demonstratives ) وأسماء الإشارة هي التالية :-
.(أولئك , Those هؤلاء , These ذلك , That هذا( This
e.g. This government is very developed .
5- بعد الصفة ( adjective ) يأتي اسم ومن الامثله على الصفة :-
(Adjective + noun)
e.g. They have made a dangerous decision .
6- بعد أحرف الجر ( prepositions ) يأتي اسم وأحرف الجر هي :-
(for, from, at , in, on, of, with, under, before, after, through, over , without)
(Prepositions + noun)
e.g. Many countries suffer from pollution .
7- بعد أدوات التعريف والنكرة( Articles ) يأتي اسم وأدوات التعريف والنكرة هي التالية :-
( a , an , the )
e.g. The advertisement was great .
8- بعد صفات الملكية (possessive adjectives ) يأتي اسم وصفات الملكية هي التالية :-
(my our, your, his, her, its, their, your)
e.g. My government will help me .
9- بعد الأرقام ( numbers ) يأتي اسم :-
e.g. There are twenty participations in this program .
10- بعد اسم آخر بحيث يصبح اسما مركبا ً ( compound Nouns )ويصبح التركيب كالتالي
( Noun + Noun ) ومثال ذلك :
e.g. Newspaper announcements are helpful for every body .
e.g. Air pollution is a problem which threats environment .
11- بعد ( s','s) الملكية يأتي اسم :
e.g. The teacher corrects Laila's dictation .
e.g. My parents' corporation will start working next week.
ملاحظة : قبل أن تبدأ بالحل انظر أمام الفراغ وبعده إذا وجدت احد الأشياء المذكورة سابقا وجاء بعدها
فراغ ثم بعد الفراغ اسم شخص أو مكان أو حيوان أو أي اسم آخر فإن الحل يكون صفه .
ومثال ذلك:
( We can see many attractive places in Jordan . )
( I see a beautiful girl in the park . )
( We should prepare this alternative plan. ).
2- مواقع الفعل (Verb) في الجملة :
عادة ينتهي الفعل ب ((ise , ize, ify, ate.( Organize , beautify , communicate ,advertise)
بعد الفاعل 1- After the subject
الفاعل الضمير ( I, he, she , it, we, you, they,)
e.g. – I participated in the match yesterday.
بعد (to )المصدرية2- After (to ) + infinitive verb
( so as to \ in order to\ to )
e.g- poor health forced king Talal to Abdicate .
بعد أفعال3- After the modals verbs ( modals)
(will ,can ,could , must ,may, might , would , should , shall, have to, has to,………etc .)
e.g. -The police will investigate the accident .
4- After the verb to do ( do , does, did ,don't, doesn't, didn't)
e.g-She didn’t beautify herself.
5- After (had better , 'd better , would rather, 'd rather)
e.g- I had better go now.
6- After ( let's \ let us )
e.g- Let's go outside.
7- Subject +( help, make , let) + object+ verb
بعد الافعال (help\ make \ let)
e.g.- I will help you do it.
الجمل الأمرية 8- imperative sentences.
e.g. – clean the room.
e.g. – don’t go.
قبل الظرف9- before the adverb
e.g.- He drives slowly.
e.g.- The soldiers fought bravely
3- مواقع الصفة (Adjective) في الجملة :
عادة ما تكون الصفة منتهية بأحد المقاطع التالية التي تميزها عن الاسم و الفعل والظرف:
(Y , ful , less ,en ,able , ible , ive ,ous , ish ,al , ic , ate , ent ,ary
Ory , ed , ant , ing )
ومن الأمثلة على ذلك :-
( primary ,successful , careless , golden , considerable ,sensitive ,dangerous , selfish , environmental , economic , compassionate )
1- بعد أفعال الكون ( Be ) وهي التالية :-
( be , is , am ,are , was ,were , been )
e.g. it is wonderful .
e.g. They are important .
في هذين المثالين نلاحظ أن (is, are) جاءت أفعال رئيسية في الجملة أي انه لا يوجد أي فعل آخر بعدها هنا نضع صفه أما إذا كانت فعل مساعد أي انه يوجد فعل أخر بعدها فان الحل يكون ظرف .مثل الجملة التالية :
( Prices are sharply rising nowadays .)
لاحظ أن (are ) جاءت فعل مساعد والفعل الرئيسي في الجملة هو (rising ) لذلك وضعنا في الفراغ ظرف وليس صفه .
2- بعد بعض الأفعال تأتي الصفة وهذه الأفعال هي :-
يشم \ smell يصبحbecome \يبدو \ sound يشعر \ feel يتذوق\ taste يحصل \ get يبدو( \ look .(يبدو seem
e.g. My friend seems helpless .
e.g. It tastes delicious .
3- قبل الاسم ( Noun ) تأتي الصفة -الصفة دائما توصف الاسم وتأتي قبله ومثال ذلك :-
e.g. He will face a dangerous problem .
e.g. We are going to watch an interesting film
لاحظ أن الكلمات ( problem , film ) هي أسماء لذلك سبقها صفه بالرغم من وجود أدوات التعريف التي دائما تتبع باسم.
( [a , an , the] + adjective + Noun )
4- بعد الكلمات التالية تأتي الصفة :-
(جداً \ extremely بلا ريب \ definitely جداً \ very جدا \ too تماماً\ quite جداً( so
e.g. The player was very tough.
e.g. That car is extremely expensive .
5- هناك بعض التراكيب التي يجب فيها استخدام الصفة وهي التالية :-
1- ( the most + Adjective ) .
e.g. lion is the most dangerous animal in the forest .
2- ( as + Adjective + as).
e.g. It is as comfortable as your car .
3- (more + Adjective + than).
e.g. English is more important than History.
4- موقع الظرف ( Adverb) في الجملة:
The adverb: (ly) is the normal end of the adverb → (Adj + ly = adv )
The adverb describes the verb الظرف يصف الفعل
-ly quickly, dangerously, hastily, carefully, surprisingly, successfully heavily, completely, luckily
1-. After the verb to describe it . بعد الفعل ليوصف الفعل
e.g. The rain fell heavily yesterday.
e.g. My brother studied hard .
2-. Before the adjective . قبل الصفة
e.g. This man is continuously nervous.
3-. Before the P.P ( V3 ). قبل الفعل في الحالة الثالثة ( التصريف الثالث للفعل)
e.g. The house was completely damaged by the earthquake.
4- Between the helping verb and the main verb بين الفعل المساعد والفعل الرئيسي
e.g . The prices are sharply rising .
5-. Sometimes we use the adverb in the beginning of the sentence ; in this case a comma ( , ) must follow the adverb. في بداية الجمل و بعد الفاصلة
e.g. Luckily, Samer was able to solve the mathematical problem .
تعليقات
إرسال تعليق